Energiebedrijf Oxxio krijgt 1 miljoen euro boete opgelegd

ENERGIE

Energieleverancier Oxxio krijgt een boete van 1 miljoen euro opgelegd omdat zij bedrijfgegevens over klanten onjuist heeft ingevoerd in het centrale register voor energiebedrijven.

De Autoriteit Consument en Markt ( ACM ) maakte dit woensdag bekend. Oxxio heeft kenbaar gemaakt de boete te hoog te vinden en gaat tegen de boete in beroep.

Elke energieleverancier en zo ook Oxxio, heeft een energiecontract lopen voor bepaalde en onbepaalde tijd. Echter hebben Oxxio en het centrale register, veel van de klanten onder bepaalde tijd geregistreerd. Hierdoor is het voor veel consumenten onmogelijk om over te stappen van energieleverancier omdat er anders een hoge overstapboete moet worden betaald.

Als klanten willen overstappen, raadplegen energiebedrijven het centrale register om inzage te krijgen over hoelang het energiecontract nog loopt. Op deze manier kan er worden voorkomen dat klanten onverwachts een boete krijgen als zij nog een contract hebben lopen bij de huidige energieleverancier.

Dit is niet acceptabel

“Het is belangrijk dat consumenten erop kunnen vertrouwen dat hun overstap probleemloos verloopt”, zei ACM-bestuurslid Henk Don. “Het register is daarbij cruciaal . Daarom zien wij dit als een ernstige overtreding.” Daarnaast speeld ook de medewerking van Oxxio een grote rol. Oxxio reageerde namelijk niet met de vereiste spoed nadat deze door de toezichthouder kenbaar was gemaakt.

Oxxio erkent zijn fout en betreurt dat er verkeerde gegevens zijn gedeeld met het centrale register voor energiebedrijven.

Overstappen nu het kan

Klanten van Oxxio die zelf over een kopie van het contract beschikken kunnen probleemloos overstappen. Een kopie van het contract wordt dan als leidend gezien. Klanten van de energieleverancier die geen kopie van het contract hebben kunnen problemen ondervinden bij het overstappen.

Ben je klant van Oxxio, dan kan het geen kwaad om nu over te stappen.