Duidelijkheid overstappen energieleverancier

ENERGIE

Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een aanbieding om over te stappen naar een nieuwe energieleverancier begrijpelijk en goed te vergelijken zijn. Dat is niet altijd het geval en vaak te onduidelijk voor de consument.

Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dit in de nieuwe richtlijnen opgenomen.

In deze richtlijnen staat precies welke informatie de klant van de energieleveranciers moet krijgen. ACM heeft met alle energieleveranciers afgesproken dat de energie aanbiedingen die zij doen goed aansluiten bij het profiel van de potentiële klant. Dan praten we over de woonsituatie en het energieverbruik.

Hiermee willen zij voorkomen dat de werkelijke kosten heel anders blijken te zijn voor de consument. Ook moeten alle aanbieders duidelijke termen gebruiken of digitaal een energie begrippen pagina kunnen bieden voor de klant. Daarnaast is het noodzakelijk om tijdig tariefswijzigingen aan te kondigen.

Mensen die slim overstappen kunnen per jaar gemakkelijk honderden euro’s besparen.