Energie besparen met kinderen

DUURZAAM

De Amsterdamse start-up CareToSave heeft een speelse manier bedacht om kinderen meer inzicht te geven in energieverbruik. Met ijsbeer Hyko leggen ze de focus van het dagelijks energieverbruik niet alleen op volwassenen, maar worden juist kinderen getriggered om betrokken te zijn bij een bewust en groener leven.

CareToSave is een crowdfunding campagne gestart om de financiering van Hyko te realiseren. Hierbij krijgen zij hulp van de Europese Unie, Steding en Ben & Jerry’s. Oprichter van CareToSave, Andriy Shmyhelskyy wil met Hyko het klimaatverandering probleem aanpakken.

Jong geleerd, oud gedaan

Hyko richt zich daarom op energiebesparing omdat dit een belangrijke manier is om het klimaat te helpen. Andriy Shmyhelskyy zegt over het initiatief: ‘Jong geleerd, oud gedaan, dus door te beginnen bij kinderen kunnen we ervoor zorgen dat de toekomstige generaties meer energie-bewust zijn.’

Het moet natuurlijk wel op een speelse manier gebeuren. Daarom is er Hyko, een lichtgevende ijsbeer. Een kind beseft meestal niet dat energie verspillen onnodig geld kost en ook nog eens slecht voor het milieu is. Hyko maakt dit meteen duidelijk door rood te kleuren als er teveel energie in huis wordt verbruikt. Volgens onderstaand filmpje gaat een kind meteen op onderzoek uit:

Hyko de ijsbeer

Hyko bevat een LED lampje die in meerdere kleuren kan veranderen. De bijhorende apps bevatten spannende verhalen die goed aansluiten op het probleem van klimaatverandering. Hyko woont met zijn gezin op de Noordpool en heeft dagelijks te maken met het smelten van ijs. Hierdoor gaat Hyko op onderzoek uit en probeerd het smeltende ijs op te lossen en het leven dan zijn familie te redden. De interactieve apps zijn voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar.

De bedenker van Hyko, Andriy Shmyhelskyy wilt eerst de Nederlandse markt veroveren met de energiebesparende ijsbeer. Daarna zal het project internationaal gelanceerd worden. Ook bekijkt CareToSave op dit moment naar de mogelijkheden om volgend jaar een samenwerking aan te gaan met de slimme thermostaat ‘Toon’.

Hyko is voor een bedrag van 99 euro te bestellen op doorgaan.nl.